A good night’s sleep: My best tips for better sleep

Emma madras Silverstories

Emma madras Silver Stories

Ad sponsored by Emma 

After getting back to my lovely Copenhagen apartment after seven months in NYC, I’d planned for myself that it was time to give the place a well-deserved makeover. All apartments in the building had been blessed with new, amazing balconies, I wanted to sand the hardwood floors, install a new kitchen (and tear down the old one!) and to update my bedroom a little bit.

That’s where Emma comes into the picture. I was offered to test out the Emma mattress and pillow, and having slept on the mattress for almost two months, I feel confident to share an honest review as well as my best tips for a good night’s sleep.

The mattress and pillow

The mattress is amazing! Simple as that. And my boyfriend agrees – he even steals my Emma pillow when he is in Copenhagen. The mattress has won several awards, like the Best Buy 2018. The mattress is particularly good for letting your body breathe in the night and adapts to your body weight, meaning that it’s a great mattress to share with a partner, even if you have different opinions on how a mattress should feel. The more technical stuff behind the mattress and the memory foam pillow is all stated on the website, so you can look into if the mattress will fit your needs.

Emma offers great customer service and online, there is always a customer agent ready to answer any questions. Emma offers:

♥ Free delivery and returns. The mattress is squeezed into a relatively small package (see my photo above), making it easy to handle after receiving it. It ships in just a few days.

10-year guarantee.

The mattress is OEKO-TEX certified.

A 100 nights trial. If you’re not happy with your products, you can return them.

♥ The mattresses come in all bed sizes, so there is one for you.

I can tell that the mattress makes me look forward to bedtime, so I can jump into the bed. And best of it all – I’ve gotten a unique coupon code to share with you if you’re looking into getting a new mattress or a pillow. The code is Caroline25 and it gives you 25% off all products on Emma’s website.

My bedtime routine and habits

For the past many years, I’ve stuck with always removing my make up before going to bed. I mostly shower in the evening too, partly because I am not an early bird, partly because it feels nice to wash off the day and go to bed feeling nice and clean. A set bedtime routine will let your brain know that it’s time to shut down for the day. One of my most effective night time routines is to say goodnight to my laptop and phone and leave them outside my bedtime. This makes me fall asleep faster, as the light from the screens hasn’t messed up my natural sleeping hormones, and it also prevents me from falling into an Instagram scrolling rabbit hole.

In my bedroom, I only have my bed, the book I am currently reading, my notebook and a vase with flowers. That means that my body knows that it’s time to wind down as I enter the bedroom. I change my sheets once a week to keep the bedroom nice and clean.

Before I fall asleep, I will read a couple of pages in the book I am reading at the time. It’s an efficient way to get your thoughts off stress or negative things if you’re able to immerse yourself into the world of fiction. It also works wonders to make me feel sleepy.

I also keep a notebook next to my bed. If I am in a bad period, I’ll write down three things I am grateful for – it’s a trick scientifically proven to make you happier as you force yourself to think of the bright things in your life. If I am feeling stressed and my head is bursting with stuff I need to do, I will write it down in my notebook, so my brain can relax because I know that I wrote down the stuff I need to do on paper.

Now I am asleep in crisp, clean sheets, lying on top of my amazing mattress with my head resting on the great pillow. Sleeping is life ♥

My best tips for a good night’s sleep

♥ Have a bedtime routine.

♥ Set your phone to automatic ‘night shift’ so the blue light won’t disturb your sleep hormones.

♥ Leave your phone in another room (and your laptop!).

♥ Stick to a fixed sleep schedule.

♥ The bed is only for sleeping.

♥ Make your bedroom your sanctuary.

♥ Read fiction before falling asleep.

♥ Get yourself a good pillow, nice sheets, and a good mattress.

♥ Change your sheets once a week.

♥ Change from summer to winter duvet.

♥ Keep a notebook where you can put down your thoughts or a list of three things you’re grateful for.

Make your bed every morning.

What are your bedtime routines and tips for a good night’s sleep?

Indlægget er udgivet i samarbejde med Emma, men er et udtryk for mine egne holdninger. 

Da jeg landede tilbage i min lejlighed på Vesterbro efter syv måneder i New York, synes jeg, at det var tid til en overhaling af lejligheden. Jeg var blevet velsignet med en fantastisk altan, men de nye lyse gulvbrædder der var lagt i foran altandøren, skreg lidt til de gamle, slidte, mørke planker. Det blev til, at jeg ville afhøvle gulvene, og inden jeg så mig om, endte det med, at jeg rev det gamle køkken fra 1995 ned køkken, og pludselig stod jeg i det vildeste renoveringskaos. Jeg er ude på den anden side nu med altan, smukke, lyse gulve, et nyt køkken og ikke mindst, en ny madras og pude til mit soveværelse. Det er blevet lidt af en luksuslejlighed, hvis jeg selv må sige det!

Og her kommer Emma ind i billedet. Emma er min nye yndlings-soveven, når altså Jesus ikke er i København. Emma er navnet på min nye, lækre madras – og en dertilhørende pude, der har hjulpet til at tage min gamle, lille københavnerlejlighed til et nyt niveau. Og nu har Emma og jeg ligget i ske i knap to måneder, så jeg synes, det var på tide, at jeg kunne dele et ærligt review samt mine bedste tips til en god nats søvn her.

Puden og madrassen

Kort sagt, madrassen og puden er fantastiske. Jeg har altid glædet mig til at gå i seng – jeg har et godt sovehjerte, som mine forældre siger, men nu glæder jeg mig endnu mere, for man ligger simpelthen bare så godt på den madras. Jesus er enig – og han stjæler puden, når han er her. Madrassen har vundet forskellige priser på at være den bedste på markedet, og den er særligt god til at lade din krop ånde samt at tilpasse sig til din kropsvægt. Det betyder også, at den er oplagt at dele, selvom man måske har andre madras-ønsker end den, man deler seng med. Det mere tekniske omkring den skønne memory-foam-pude og madrassen ligger på hjemmesiden, og ellers sidder der kundeservicepersonale klar til at svare på alle spørgsmål.

Derudover er Emma en vinder, fordi:

♥ Der er fri levering og returnering. Desuden er madrassen pakket på en måde, så den næsten ikke fylder noget – se selv billedet ovenfor, hvor jeg er meget glad efter at have fået leveret min nye madras. Det gør, at det er nemt at pakke den ud, og det kræver ikke, at du står og bakser med en kæmpe, tung madras. Den ankommer også på nul komma fem, efter du har bestilt den.

Madrassen er OEKO-TEX-certificeret. 

Der er 10 års garanti på madrassen.

Der er også en 100 nætters testperiode. Hvis du ikke er tilfreds med din madras, når de 100 dage er gået, så henter Emma madrassen hos dig igen.

Madrassen fås i et hav af forskellige størrelser, så om du har en kingsize eller en lille seng, så er der en madras til dig.

Hvis du overvejer at skifte din madras eller hovedpude ud, så er der gode nyheder. Du kan nemlig bruge rabatkoden Caroline25, der giver dig 25% rabat på hele Emmas sortiment.

Min aftenrutine og vaner

I de sidste mange år, har det været fast rutine for mig at fjerne min makeup hver aften. Ingen undtagelser (lige bortset fra to uger siden, hvor jeg havde fået lidt for mange drinks og gik kold, da jeg kom hjem, hehe…), og ofte går jeg også i bad om aftenen, fordi jeg kender mig selv godt nok til, at jeg ikke får stået op i tide til at gøre det om morgenen. Jeg er udpræget b-menneske, selvom jeg for alt i verden gerne ville være a-menneske. At fjerne makeup og gå i bad om aftenen er en rar måde at vaske dagen af, også føles det skønt at hoppe i seng og føle sig helt ren og lækker.

Fra klokken 22 slår min iPhone automatisk på night shift, så jeg får orange lys fra skærmen frem for blå lys. Så bliver søvnhormonerne mindre forstyrrede. Derudover siger jeg godnat og tak til min telefon og computer, som jeg lader ligge i stuen, inden jeg hopper i seng. Det hjælper mig til at falde i søvn hurtigere, og det gør også, at fordi jeg kun bruger min seng til at sove i og har mine aftenrutiner, så er min hjerne klar på at lukke ned, fordi den ved, at det er der, klokken har slået. På den måde undgår jeg også timevis af Instagram-scrolling, som jeg ellers nemt har tilbøjelighed til.

Udover min seng og dejligt sengetøj, som jeg skifter en gang om ugen, så har jeg en vase med en buket evighedsblomster i, en sengelampe, den bog jeg er i gang med at læse og en notesbog liggende i soveværelset.

Før jeg falder i søvn, læser jeg et par sider eller kapitler i min bog, alt efter hvor længe jeg kan holde mig vågen. At læse skønlitteratur inden sengetid hjælper mig til at få tankerne ind på noget andet, og så virker læsningen fantastisk som søvndyssende middel.

I min notesbog skriver jeg tre ting jeg er taknemmelig for, især hvis jeg er inde i en knap så fed periode. Det er videnskabeligt bevist, at du nemlig bliver gladere ved at tvinge din hjerne til at huske på gode ting. Der er også nogle aftener, hvor min hjerne stresser helt ud med alle de ting jeg skal nå, og så ligger jeg og grubler og stresser over dem. Her er min metode, at jeg skriver mine tanker og en liste med de ting, jeg kommer i tanke om at jeg skal, ned i notesbogen, og på den måde hjælper jeg mit hoved til at slappe af.

Nu er jeg faldet i søvn i min dejlige lejlighed, ovenpå min skønne madras med lækre, rene lagner, med hovedet på en dejlig pude. Det er dejligt at sove godt ♥

Mine bedste tips til en god nats søvn

♥ Skab dig en dejlig aftenrutine.

♥ Sæt din skærm på din telefon til automatisk at skifte til ‘night shift’, så det blå lys ikke fucker med dine søvnhormoner.

♥ Sig godnat til din computer og telefon og efterlad dem uden for soveværelset.

♥ Hold dig til et fast søvnmønster.

♥ Sengen er kun til at sove i.

♥ Gør dit soveværelse til et fredet område, hvor der er skønt og dejligt, så du kan lade stress og dårligdom være uden for sengen.

♥ Læs skønlitteratur inden du falder i søvn. Selv hvis det bare er et par sider.

♥ Invester i en god pude, lækkert sengetøj og en dejlig madras. Du fortjener rammerne til en god nattesøvn!

♥ Skift sengetøj en gang om ugen.

♥ Udskift, ved behov, din tykke vinterdyne til en tyndere af slagsen.

♥ Ha’ en notesbog liggende hvor du kan skrive dine tanker ned for at få dem ud af hovedet eller skriv tre ting, du er taknemmelig for.

♥ Og så en af mine faste vaner: at rede seng hver morgen (læs: at ryste dynerne og puderne så de ligger fladt og pænt, et decideret sengetæppe ejer jeg ikke). Dette tip er også videnskabeligt bevist til at gøre dig mere produktiv, fordi du fra morgenstunden af har gjort en god vane. #nemt!

Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine aftenrutiner- og sovetips ♥

Ps. husk at følge med på Instagram, hvor jeg udlodder en Emma-pude til en heldig vinder.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.