The 10 daily, healthy habits that help me stay sane

Noget af det fede ved at blive ældre er, at man lærer sig selv bedre at kende for hver dag, der går. Tager man de analytiske briller på, kan man dag for dag finde frem til, hvordan man egentlig lever sit bedste liv. Hvad gør mig glad? Og hvad gør mig ked af det? Hvad gør mig stresset? Hvad skal jeg gøre for at undgå at blive stresset? Hvilke vaner gavner mig i hverdagen?

De spørgsmål stiller jeg tit mig selv. Og i takt med det, bliver jeg bedre og bedre til at finde ud af, hvad jeg selv kan gøre for at leve mit bedste liv. Meget af det har jeg lært gennem min kroniske spændingshovedpine. Det er desværre ikke altid, at jeg kan undslippe den, men jeg har lært en lang række metoder, der kan holde hovedpinen for døren. Det samme gælder min glæde og mit stressniveau i hverdagen. Her er 10 gode daglige vaner, som jeg så vidt muligt indfører i min hverdag. Og nej, jeg er ikke en engel, så det er ikke hver evig eneste dag, at jeg husker og følger alle vanerne til punkt og prikke. Ikke desto mindre, så gør jeg mig selv en tjeneste ved at huske vanerne, fordi de er med til at skabe en god hverdag for mig; uden hovedpine, frisk og klar i hovedet, motiveret og glad for min hverdag og med et lavt niveau af stress.

Jeg håber, at vanerne kan inspirere. De fleste af dem er nemlig bittesmå, nemme at overkomme og ikke tidskrævende. På trods af det, kan de gøre en stor forskel i din hverdag.

Mine 10 gode vaner i hverdagen

Det indre brusebad

Når jeg vågner, er det første jeg gør at drikke et glas vand. Denne vane har efterhånden været med mig i mange år, så nu er den så indgroet, at jeg ikke kunne forestille mig andet. Min mor siger det meget godt – at man skal starte dagen med et indre brusebad.

Jeg redder min seng

Ja – jeg har nævnt det før – når jeg står op, så reder jeg min seng. Jeg har ikke noget sengetæppe, så jeg ryster blot dynerne og hovedpuderne, vender dem om, så de kan ånde og lægge dem pænt. Det er en kendt vane, især brugt i det amerikanske militær, der er videnskabeligt bevist til at have stor effekt. At rede sengen tager under et minut, men vanen sætter ligesom tonen for dagen. Du har allerede formået at tjekke et kryds af på to-do-listen. Desuden er det en symbolsk måde at lukke af for natten og gå i gang med dagen.

Hver ting har sin plads

Jeg trives bedst, når der er pænt og opryddet omkring mig. Messy home, messy mind – det er sådan jeg har det! Jeg har fundet ud af, at den absolut nemmeste måde at holde det pænt og ryddeligt i mit hjem er: 1. at alt har en fast plads. 2. at jeg lægger tingen tilbage på sin plads, når jeg er færdig med at bruge den. Det er måske nemmere sagt end gjort, men det virker for mig 90% af tiden!

Jeg bevæger mig

Jeg træner mellem 2-6 gange om ugen, alt efter hvor pakket mit program er. Det væsentlige er, at der ikke går en hel uge, uden at jeg har været til decideret træning. Ja, det er stadig svært for mig en gang i mellem at komme af sted til træning. Men det sjove er, at man aldrig fortryder en træning. Desuden forsøger jeg at gå og cykle en masse, så at jeg får bevæget mig hver dag. Det gode ved træning er, at jeg det tvinger mig til at være i nuet. Det er svært at stresse over indkøb, mails og to-do-lister, når du er i gang med en hård, fysisk træning. Desuden kan træningen være med til at gøre mig fysisk udmattet, så jeg har nemmere ved at falde i søvn om aftenen. Desuden er det bare generelt virkelig fedt at være i god form.

Én time på Instagram om dagen

På trods af at Instagram på mange måder kan tilskrives som en del af mit job, så har jeg en skærmtidsbegrænsing knyttet til min Instagram-app. Jeg får altså en notifikation, når jeg har brugt en time på appen om dagen. De fleste dage når jeg ikke dertil, men det er en god reminder på, at jeg ikke skal bruge for meget tid på appen. Den gør nemlig ikke noget godt for mig i et større omfang. Jeg har også skrevet før, at jeg forsøger at være meget bevidst om mit iPhone-forbrug.

Håndskrevet to-do-liste

90% af mit arbejde foregår på min computer. Og fordi jeg har gang i så mange forskellige projekter; podcast, bogskrivning, blog, freelance-jobs og Instagram, så er der mange bolde, jeg skal jonglere med. Det kan nogle gange føles overvældende. Jeg sætter mig ved min computer og ved slet ikke, hvor jeg skal starte. Her gør det alverden til forskel, at jeg har et stykke papir, hvor jeg skriver alle mine to-do-punkter ned. På den måde har jeg et fysisk og håndgribeligt udgangspunkt, der gør, at jeg nemmere kan holde styr på de forskellige projekter og prioritere dem.

Jeg spiser regnbuen

Nu skal jeg ikke overgøre det, for jeg spiser pænt meget hvad jeg har lyst til. Det er både søde sager eller bagværk næsten hver dag, vegetarburgere og pomfritter. Fordi jeg lever balanceret og bevæger mig meget, gør det også, at jeg kan spise lidt som jeg vil. Men på den anden side kan jeg mærke, når jeg har fået for lidt friskt mad, grønt og frugt indenbords. Jeg føler mig tung og mindre motiveret. For at undgå den følelse forsøger jeg mit bedste på at leve balanceret. Hvis der skal være plads til cookie dough-is, burger og pommes og croissanter, skal der også gulerødder, bananer og æbler til.

Taknemmelighedsdagbog

Jeg ved, at jeg deler dette tip med en masse seje kvinder – blandt andet de seje Núnoo-girlbosses, som jeg snart udgiver en podcast med. Tippet er egentlig ret lige til. Find en bog og skriv tre ting ned hver dag, som du er taknemmelig for. Nogle foretrækker at gøre det om morgenen, inden dagen går i gang. Jeg gør det om aftenen, inden jeg skal sove. Ved at skrive ting ned, du er taknemmelig for, tvinger du din hjerne til at fokusere på de gode ting i dit liv. Det er faktisk ret genialt, og så er det videnskabeligt bevist, at det hjælper på humøret, depression og stress. Det kan godt være, at du har haft en rigtig lortedag og ikke føler, at du kan finde noget som helst at være taknemmelig for. Men her er fidusen, at der altid er noget at være taknemmelig for. Her kan du skrive selv de mindste ting – at du fik en god kop kaffe. Anything goes!

Afspænding hver aften

Jeg er tilknyttet Rigshospitalets hovedpinecenter, hvor jeg har gået til et seks-ugers kursus med en hovedpine-specialiseret fysioterapeut. Det var meget lærerigt! Her lærte jeg blandt andet, at ved at lave en instrueret afspænding hver dag, kan jeg holde meget hovedpine, stress og angst for døren. Nu forsøger jeg altså, så vidt muligt, at lave 10 minutters afspænding, inden jeg går i seng. Det er en skøn vane! Du kan google dig til instruerede afspændinger på YouTube og skifte mellem dem. Går du til yoga, tæller shavasana også som afspænding.

Jeg læser bøger

Sidst men ikke mindst er den 10. vane en, der virkelig gør en kæmpe forskel i min hverdag. Kort sagt går den ud på, at telefon og computer (og alt andet elektronik med skærme og blåt lys) er bandlyst fra mit soveværelse. Inden jeg går i gang med min aftenrutine – fjerne makeup, taknemmelighedsdagbog og afspænding), så lægger jeg min telefon og computer i seng. De er henvist til køkkenet, hvor de ligger til opladning. Når jeg så lægger mig i seng, gør jeg det med en bog – skønlitteratur. Det er en fed måde at slå hjernen fra på. Leve sig ind i bogens univers i stedet for at leve sig ind i mit hoved med tusinde tanker. Boglæsningen gør mig naturligt træt, og jeg har meget nemmere ved at falde i søvn, end hvis jeg ligger med min computer binger serier.

Bruger du selv nogle af disse 10 vaner? Hvordan virker de for dig?
Jeg håber også, at et par af mine vaner kan inspirere dig til en glad, velafbalanceret hverdag.

One thing that’s cool about getting older is that you get to know yourself better every day. If I put on my analytical glasses, I’m able to discover what makes me happy, sad, stressed or tired. And by analyzing what gets me in certain moods, I’m able to tweak my everyday life in order to live my best life.

So how do I live my best life? I have a slight idea – it’s not every single day that it works, but I do have a list of remedies and habits that get me in the right direction. Here are my 10 daily, healthy habits for a happier, healthier life. They motivate me, limit my stress and promote my health. I hope that they can inspire you!

My 10 healthy, daily habits

The inner shower

When I wake up, the very first thing I do is to drink a glass of water. This has been a habit of mine for several years, and by now it’s such an ingrown habit that I don’t even think about it. My mom puts it well – start your day with an inner shower.

Do my bed

I’ve mentioned it before. After jumping into the day, I make my bed. It’s a known habit which is used by the American army for its huge effects. Making my bed takes less than a minute – I shake the duvets and pillows, turn them around and fold them nicely. The habit sets the done for the day. You’ve already completed a task – and you just got out of bed!  Also, symbolically, making the bed shows me that I’ve closed the lid for the night and am ready to start the day.

Have one space for every spot

I prefer it when it’s organized and neat around me and in my home. Messy home, messy mind. The easiest way to always staying organized? 1. Give every single thing a spot. 2. Put the thing back to its spot as soon as you’re done using it. It might be easier said than done, but if you make it a habit, it will get easier every day.

Work out

I work out 2-6 times a week, depending on how busy I am. The key is that I make sure to hit a workout class every single week. Yes, sometimes I still struggle to get going because it will never stop being hard. But I know the reward – that moving my body sparks endorphins and makes me happy. Another benefit is that working out has me focusing and staying in the moment. It’s hard to think of emails, to-do-lists, and worries when you’re busy working out. Working out and moving my body also helps me sleep better because I’m physically exhausted. And lastly, being fit is just overall great!

An hour on Instagram a day

Despite the fact that Instagram is part of my job, I’ve put a notification to show when I’ve spent an hour on Instagram. It’s not every day I get the notification, but when I do it’s a good reminder that I’m done with the app for the day. Spending more than an hour on IG does not make me happy. Also, I’m very aware of being addicted to my phone and try my best to not be.

Handwritten to-do-list

90% of my work takes place on my laptop. I got a long list of projects going on; podcast, writing books, the blog, freelancing, knitting patterns and Instagram. There’s a lot to juggle! Sometimes, I get overwhelmed and don’t know what tasks to tackle and where to start. What makes the huge difference is that I have a physical to-do-list where I write down all the tasks. That way, I get an overview and can start with whatever I need to prioritize and take it from there.

Eat the rainbow

Ok, I’m no saint. I eat sweets and pastries just about every day, am not shy of fast food (however vegan or vegetarian!), and I kind of eat whatever I’m in the mood for. I can do this because I walk, bike and work out a lot. But, what I also know is that if I eat unhealthy a couple of days in a row, I’ll feel heavy, full and unbalanced. What always helps is to eat something fresh, greens or fruit. This way, I try to always keep my food intake balanced with a focus on healthy.

Gratitude diary

You’ve probably heard this before. I’ve practiced it myself for five years, and I share this habit with a lot of girl bosses! It’s quite simple – write down three things every day that you’re grateful for. You can do it anytime you like. I do it in the evening to end the day on a good note. By writing down three things you’re grateful for and by practicing gratitude, you force your brain to focus on the positive rather than the negative. Essentially, it’s a genius habit with a huge impact! Some days (shitty days) you might find it hard to find things you’re grateful for. But the key is to keep writing. On shitty days, you can write down even the smallest things – that you had a good cup of coffee, that you’re proud of surviving the shitty day or that you’re looking forward to the weekend. Anything goes!

Relaxation every night

I’m a patient at the Copenhagen headache hospital because of my chronic tension headache. Here, I did a six-week course with a specialized headache physiotherapist. I learned a lot – one thing was that doing ten minutes of guided relaxation every day will do wonders in curbing headaches and keeping stress and anxiety at bay. If I do a yoga class, the Shavasana part of class counts as my daily relaxation. If not, I lay down on the floor and do a guided relaxation before going to bed. It’s such a great habit, again with a huge impact. Try it out!

I read books

Last but not least, the 10th habit makes a huge difference in my everyday life. So, before starting my evening routine of gratitude journaling, guided relaxation, I put my phone and laptop (and everything else with a screen and blue light) to bed in my kitchen, before going to bed myself. In other words, electronics are banned from my bedroom. And instead of scrolling mindlessly through social media, I read a fiction book. It’s a great way to get out of your head and to immersive yourself into the universe of the book. And before I know it, I’m so tired I can’t keep my eyes open. This way, I fall asleep easier and healthier. That blue light and all the impressions from the screen are just bad for your natural sleep hormones.

Do you do any of these 10 habits? How do they impact your daily life?
I hope that my habits can inspire you!

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 Comments

  1. Gitte
    20. February 2020 / 19:54

    Gode vaner og god inspiration 🙂 Flere af dem er også en del af min dagligdag – jeg redder sengen (også uden sengetæppe), bevæger mig og læser skønlitteratur. Jeg har længe tænkt på at komme i gang med en taknemmelighedsdagbog – jeg har heldigvis meget at være taknemmelig for hver eneste dag.

    • Caroline
      Author
      20. February 2020 / 21:58

      Hvor dejligt at du også benytter dig af de gode vaner! Og jeg kan kun anbefale at komme i gang med taknemmelighedsdagbogen – det er sådan en lille, hurtig vaner, der dog gør en kæmpe forskel.