Jeg en gård mig bygge vil – en tur til Hudson, New York

Søndag eftermiddag lejede jeg en bil og hentede Jesus fra caféen, og så kørte vi ellers 2,5 time nordpå til Hudson, New York. Mandag-tirsdag er lidt vores weekend, for der holder caféen lukket.

Vi har efterhånden været ‘Upstate’ en håndfuld gange. Upstate referer til alle steder i staten New York, der ikke er New York City, i hvert fald hvis man spørger en newyorker. Jeg har tidligere skrevet en guide til de steder, jeg har besøgt Upstate, og jeg holder meget af at komme i området. Jeg pønser på at skrive endnu en guide, der fokuserer på byen Hudson. På to-do-listen.

Vores venner driver et skønt lille hotel, the Hudson Milliner, og en af hotellejlighederne var ledige til os. Planen var egentlig, at vi kun skulle være af sted to nætter. Men værelset var ledigt et par dage endnu, så vi snuppede en overnatning til. Jeg kunne fint arbejde derfra, så det var en god kombi af work/pleasure. Just how I like it, selvom balancegangen kan være svær en gang i mellem.

Morgenmad på The Maker Hotel, der åbnede i Hudson i 2020. Sejt – credit til nye virksomheder og forretninger, der har åbnet i det herrens år. Det giver optimisme. Udover at være et smukt hotel, så byder the Maker også på middag i et smukt drivhus, morgenmad, en lounge med gode cocktails. Der er altså masser gode grunde til at besøge hotellet.

Genbrugsshopping hos Salvation Army (Frelsens Hær), og ligesom det gør sig gældende i Danmark, finder man altså bare de bedste ting i provinsens genbrugsbutikker. Jeg kom hjem med to jakker, og jeg lyver ikke, når jeg siger, at den ene kostede 99 cent (6 kroner), og den anden koster $4. Et steal.

Alle bygningerne i Hudsons hovedgade, Warren Street, er i denne stil. Hyggeligt, smukt, skønt.

Og så kører man 10 minutter og kommer til en bondegård, hvor man kan klappe lamaer, ponyer og æsler. Er de ikke vidunderlige? Forstørrede hunde, der nød at blive klappet. Åh, mit dyrehjerte kan ikke holde til det. Det fik mig til at drømme om en at eje en gård, hvor jeg vil dyrke frugt og grønt og have alle slags dyr gående med mig. Det bliver nok i et andet liv, for jeg har ikke grønne fingre, jeg kan egentlig ikke lide at få jord på hænderne, og så er jeg et by-barn at heart. Men ideen er fin.

Gamle, klassiske amerikanske dinere der har menukort ligeså lange som en roman, lever stadig i bedste velgående i Upstate New York. Og det er nu fantastisk at besøge en god gammel diner, ligesom dem, man ser i filmene, en gang i mellem. Og så går man ikke galt i byen, for you know, what you get, her. En stak amerikanske pandekager til $3,85. I NYC kan du lige gange den pris med fire. Jeg bestiller altid Tuna Melt, når jeg er på amerikanske dinere. Det er en sandwich på hvidt toastbrød med fuldfed tunsalat i. Pomfritter on the side. Hvid mad. Det er nu ok en gang i mellem.

Gad godt at mine æg altid så sådan her ud, og at jeg vidste, de kom fra en hyggelig bondegård, hvor hønsene har det godt. Jeg har et ambivalent forhold til æg, men ikke til dem her. Se lige de farver. I en periode fik min mor æg hver uge fra en kollega, der havde høns i haven. Det var en god deal.

Grøntsagshimlen. Madkvaliteten i Upstate New York er ikke til at tage fejl af. Vi shoppede en masse gode varer til caféen.

God kaffe i Hudson. Bortset fra at de tog fejl af min bestilling og hældte komælk i min cappuccino. For to-tre år siden begyndte jeg konsekvent at erstatte komælk med havremælk. En sjov udvikling – jeg har aldrig været mælkefan, men nu kan jeg decideret ikke drikke det. Så når baristaen tager fejl med mælken, kan jeg smage det med det samme. De var heldigvis søde og skiftede kaffen ud.

En aften spiste vi middag på Rivertown Lodge, et andet hotspot i Hudson. Det er en gammel biograf i en arkitektonisk perle, der nu er lavet til hotel. Mit danskerhjerte blev glad, da jeg trådte ind og så Børge Morgensen-møbler. Mine forældre har to tremmesofaer stående i stuen derhjemme, som jeg er vokset op med, så jeg følte mig helt hjemme. Som barn hadede jeg tremmesofaerne og syntes, at mine forældre skulle udskifte dem med en kæmpe lounge-agtig slaske-hjørnesofa. Sådan blev det ikke, og i dag forstår jeg dem godt.

Nu er vi tilbage i NYC, hvor foråret er begyndt at vise sig. Jeg håber, du har det godt og nyder weekenden, hvor du er ❤️