The real truth about traveling (kompensation)

flykompensation
kompensation

Jeg skriver egentlig dette indlæg i et forsøg på at fremhæve, at livet ikke altid (læs: aldrig) er, som det fremstår på polerede Instagram-billeder. I dag er det min mors fødselsdag, og fordi jeg er i New York, kan jeg ikke fejre hende. Vi overlever begge to, men det er en del af de sacrifices, jeg altså dealer med, når jeg er i sammen med min kæreste. Nå, sidespor. I dette indlæg vil jeg fremhæve en guide om kompensation, jeg har skrevet for Spiir.

Mistede kufferter og forsinkede fly

Jeg har haft min fair share af flyrejser. Derfor ved jeg også, at der er en masse, der kan gå gå skævt, når man rejser. Jeg har stået i Mexico City og på Mallorca uden en kuffert, der først ankom en uge efter, da jeg skulle hjem igen. Der var også den gang, jeg skulle til Brasilien, men endte i Panama i stedet på grund af flyforsinkelser. Og så var der den gang et flyselskab mistede min kuffert i over to uger. Nå ja, den gang jeg endte med at mellemlande i Amsterdam i ni timer frem for to timer, igen på grund af forsinkelser.

Jeg har også været nødt til at blive i NYC i fire dage mere end planlagt, fordi stormvejr gjorde, at mit fly blev aflyst, og der først var et nyt med samme flyselskab fire dage efter. Og så var der den gang, jeg var strandet i Bangkok lufthavn med et aflyst fly til Phuket, og ingen af de ansatte var villige til at hjælpe. Det udviklede sig til en ret interessant situation… 

Ja, det er ikke nogen hemmelighed, at der er en masse, der kan gå skævt, når man flyver. Fra forsinkelser til aflysninger og mistede kufferter. Heldigvis ved jeg, at der er hjælp at hente, når man kommer ud for problemer. Det kræver dog, at man er bevidst om, hvilke rettigheder man har som flypassager, men også, at man er villig til at kæmpe sin sag. 

Forsikring all the way

Jeg har altid sørget for at være forsikret, når jeg er ude at rejse. Eller, det er løgn. Der var faktisk en gang, da jeg var en del yngre, og jeg skulle ud at rejse. Min mor spurgte, om jeg var forsikret. Ung og naiv havde jeg ikke skænket en rejseforsikring en tanke. Min mor sagde så “kom lige ind i kampen, hvad hvis du får akut blindtarmsbetændelse?!”. Det var nok til at jeg røg durk ind og bestilte en rejseforsikring. Nogle måneder efter var jeg i Mexico City uden min kuffert, og her takkede jeg min mor for hendes kommentar, for det gjorde så, at jeg var dækket af forsikringen og kunne købe tøj og toiletsager. 

Min forsikring hjalp mig også, da jeg var strandet i NYC i stormvejr. Her fik jeg et beløb til hotel og mad per dag, jeg var forsinket. Min forsikring har også hjulpet mig de gange, jeg har skulle til lægen i udlandet (damn you, visdomstænder og halsbetændelser!). 

Krav på erstatning

Men, det er ikke altid, det er rejseforsikringen, man skal have fat i, når man har problemer med sin flyrejse. Hvis dit fly er forsinket, aflyst eller overbooket, har du krav på kompensation fra flyselskabet. Men i dag findes der desværre mange crooked lavprisflyselskaber, der gerne vil løbe om hjørner med deres passagerer. Derfor har jeg faktisk af flere omgange skrevet om, hvad du som passager har krav på – blandt andet i denne (ret skarpe, hvis jeg selv skal sige det), guide over kompensation, når der går kludder i din flyrejse. Det er et emne, jeg har sat mig ind i, fordi jeg mange gange har oplevet, at mine venner og bekendte ikke vidste, hvad de rent faktisk har krav på som flypassagerer. Og fordi jeg har haft en lang række oplevelser på egen krop, ved jeg efterhånden, hvad jeg har krav på. 

Det skete for eksempel for mine forældre, da de for nogle år siden fløj til Makedonien. Da de skulle hjem igen, var deres fly aflyst og flyselskabet ville ikke hjælpe dem og slet ikke høre tale om kompensation. De endte med selv at booke nye flybilletter til Sverige. Her måtte min bror og jeg så køre over for at hente dem. Det var lidt af et cirkus, men de ville bare gerne hjem. 

Flyselskabet var ikke til at hugge eller stikke i – men mine forældre ville ikke give op. I stedet hev de fat i Airhelp, der tog sagen om forsinket flykompensation for dem. Lidt under et år efter var sagen afsluttet, og der trillede erstatning ind på mine forældres konto. De var glade for den måde at få hjælp, så de ikke selv skulle bekymre sig om at kæmpe kampen, men blot kunne udlicitere opgaven og så få kompensationen ind på deres konto. 

7-9-13

Jeg håber, at du kan bruge min erfaring og min udførlige guide over kompensation. Viden derfra er god at have i baghånden, hvis du en dag står i dum situation med dit flyselskab. 7-9-13, vi håber ikke, at det sker! Det mindste du så i hvert fald kan få ud af situationen er enten hjælp fra din forsikring eller kompensation fra flyselskabet. <3 

About expecting the unexpected and that traveling isn’t always as glamorous as it seems on Instagram. Link for blog post here.

Share:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

da_DKDanish