12 tips til vægttab: Jeg har tabt 5 kilo – sådan gjorde jeg!

Langvarigt vægttab! I New York da mit vægttabs-projekt startede

før og efter stort vægttab

Før og efter, minus 5 kilo! Jeg kan ikke se den store forskel i spejlet, fordi jeg har glemt udgangspunktet, men når jeg sætter billederne op på denne måde, er det en vild forandring!

Det er nu lidt over halvanden måned siden, at jeg delte, at jeg skulle i gang med en livsstilsændring med målet om at tabe fedt og opbygge muskler  – altså at opnå et vægttab. I gennem det sidste halvandet år har jeg nemlig taget mere på, end hvad jeg selv synes, godt er. Jeg fik Helene Hütmann ombord som min digitale coach, så jeg havde en, til at holde mig i nakken.

Coronakrisen har selvfølgelig påvirket mit vægttab. Jeg var i New York, da krisen brød ud og måtte forlade byen for at flyve til Danmark før tid. Fitnesscentrene lukkede, og det var svært at holde humøret højt og overskue at spise sundt, tælle kalorier og opnå vægttab, når jeg mest af alt havde nogle dage, hvor jeg bare ville spise kage og ligge i sengen. Der var heldigvis plads til begge ting – I’m only human!

Og det store, fantastiske resultat? Jeg har tabt 5 kilo og lidt over 22 centimeter på min krop! Jeg er så glad og stolt, og ikke mindst har det været en lærerig og øjenåbende process. Nu er jeg endelig klar til at dele ud af alle mine erfaringer, som jeg har gjort mig de sidste uger. Jeg har nemlig tabt mig uden, at den kun har stået på vand, råkost og marathon.

Sådan har jeg tabt fem kilo

Det kræver hårdt arbejde

Jeg er ikke sovende til et vægttab. Desværre er jeg ikke et af de heldige mennesker, der har en naturlig stopklods, hvor de fint kan føle, hvornår de er sultne og hvornår, de er mætte. Jeg kan altid spise! Mit vægttab har krævet dedikation og tid. Hver dag skal jeg tænke over, hvad jeg spiser, og jeg skal bevæge mig. For mange kan det sikkert lyde helt forfærdeligt (sådan havde jeg det selv for blot nogle uger siden), men ligesom alle andre mål i livet, kræver det hårdt arbejde og dedikation. Og hen ad vejen vil det blive nemmere og nemmere, fordi du får opbygget nogle sunde vaner og rutiner, der efterhånden helt naturligt vil blive en del af din hverdag.

At tælle kalorier…?

Jeg har altid tænkt, at det var vanvittigt og usundt at tælle kalorier. At man ville få et uhyggeligt fokus på, hvad man spiser. Men Helene fik mig til at følge en kostplan, der var rimelig enkel. Jeg skulle holde mig på et bestemt kalorietal hver dag. Jeg trackede mine måltider via appen Lifesum, hvor jeg kan scanne madvarer, hvor meget jeg spiser, og så får jeg kalorieindholdet serveret. Det har virkelig været en øjenåbner! Selvfølgelig kræver det adfærdsændring at bruge ekstra tid på at veje og måle min mad, men det har også gjort, at jeg nemmere kan justere, hvad jeg spiser og får et godt indblik i, hvad mine madvaner egentlig “koster”.

Det er dit valg, hvad du spiser

Jeg har for eksempel lært, at spiser man mange grøntsager, kan du spise helt vanvittigt meget på en dag og opnå vægttab. Du bliver mæt, og det er sundt. Men spiser du en pizza, så har du næsten opbrugt hele den daglige “kaloriekvote”. Desuden viser appen også, hvordan dit indhold af protein/kulhydrater/fedt befinder sig. På den måde har jeg leget med at opfylde de tre depoter så meget som muligt, og det er en fed følelse at spise godt og sundt! Du kan altså godt spise slik og fast food og holde dig på et “lavt” kalorietal, men så er der bare ikke plads til særlig mange måltider i løbet af en dag. Det er endnu en grund til, at det kan betale sig at spise sundt!

Kill your darlings

Gennem Lifesum fandt jeg også ud af, at jeg har nogle kaloriebomber i mine madvaner. Jeg starter helst min dag med yogurt, frugt og granola/müsli. Herefter fandt jeg ud af, at der er forholdsvis mange kalorier i granola. Ville jeg have nok plads tilbage i kaloriebudgettet til at spise resten af dagen, gjorde jeg nok klogt i at slette granolaen, simpelthen fordi det var for tung en post i budgettet. Kalorietælling er altså oplagt til at få et indblik i, hvordan dine madvaner egentlig ser ud, og om du kan finjustere budgettet, så du får et bedre regnskab.

Det er en livsstilsændring, ikke et ‘quick fix’

Jeg kan godt tage mig selv i at tænke, at når jeg så når mit “mål”, så kan jeg sætte kryds og komme videre. Men sådan spiller vi ikke… Faktisk tror jeg aldrig, man når sit “mål”. Mere vil have mere, og selv når du når et mål, så skal det holdes ved lige og vandes som en fin blomst. At leve sundt er et aktivt valg, man skal tage hver eneste dag. (Ok, det er fint at tage en dag i sengen med chokolagekage i skødet), men så godt som hver dag.

I stedet for at se det som et mål, så skal man også fokusere på processen. Jeg forsøger at tænke på, hvor fedt det er at være stærk og sund og leve godt, så jeg bliver i godt humør, både fysisk og psykisk, i stedet for at tænke på, at jeg skal veje et bestemt tal. Du bliver aldrig “færdig”, for at være sund og slank kræver, at du vælger de sunde madvarer, at du er aktiv og bevæger dig. Hvis du har tabt det du ville, og du vender tilbage til dine gamle vaner, vil du højst sandsynligt tage det hele på igen. Altså er det ultra vigtigt at skabe langvarige, gode og sunde vaner.

Sådan har jeg tabt mig - de bedste tips til vægttab

Bevæg dig hver eneste dag

…Og det fører mig til, at det har haft kæmpe effekt for mig at kombinere sunde madvaner med bevægelse. Det har selvfølgelig været lidt udfordrende, nu da fitnesscentrene er lukkede, og jeg ikke har haft nogle ærinder ude af huset. Men ved at bevæge mig hver evig eneste dag, holder jeg min krop sund og slunk. Det kan være lige fra at gå en lang tur, cykle en lang tur eller træne med YouTube hjemme på stuegulvet. Tommelfingerreglen? At bevæge sig hver dag på den ene eller anden måde.

Hvis du ikke spiser sukker, har du ikke lyst til sukker

Jeg har til tider været afhængig af sukker, som var det heroin. Hver aften efter aftensmaden rammer den enorme sukkertrang. Ved at spise sundt og droppe slik og søde sager har jeg opdaget, at når du først bliver “fri” af sukkerafhængigheden, så optræder den heller ikke. Det er en vild åbenbaring. I stedet har jeg bagt mange lækre “sunde” kager, som gør det fint som alternativ, i stedet for at du fodrer din sukkerafhængighed. Nu er jeg i stedet blevet afhængig af dadler, hehe.

Sund er ikke nødvendigvis slank

Der er en masse mad, der er sundt. Peanutbutter, dadler, nødder, granola… Men selvom de madvarer er sunde, så vejer de meget tungt i kalorieregnskabet. Altså, er det en fejl at tro, at du bare kan spise løs af alle “sunde” madvarer, hvis du gerne vil opnå et vægttab. Det er netop her, at kalorietælling er en øjenåbner. Og så er det vigtigt at kende forskellen mellem sund og slank, alt efter hvad dit mål er.

Det er ikke kun tallet på vægten

Af to omgange har jeg taget drastisk på i løbet af én dag. Den ene dag havde jeg spist seks stykker pizza og kage. Den gang havde jeg spist lagkage, hvide boller og slik. Jeg tog knap 1 kilo på. Det fik mig til at spære øjnene op. Hvordan kan man gøre det på blot en dag? Det lærte mig flere ting – for rent faktisk at tage et helt kilo på på en dag, skal du spise mange, mange tusinde kalorier. Hvis man spiser mange kulhydrater, binder de vandet i din krop, så du vejer mere.

I stedet er det en god idé at måle dig med et centimetermål, så du på den måde kan se din udvikling med vægttab. Vægten er altså ikke den fulde sandhed! På samme måde er det heller ikke en god idé at veje dig hver eneste dag, for der er mange faktorer, der kan vise sig i tallet på vægten. Hvor meget vand har du drukket? Har du menstruation? Har du spist et tungt aftenmåltid aftenen før? Frem med centimetermålet og vej dig en-to gange ugentligt for at se et gennemsnitsbillede af din vægt.

Sådan har jeg opnået et vildt vægttab

Jeg kan især se på mit ansigt, at jeg har tabt mig

Sig dine mål højt

Jeg har ofte tænkt, at “denne uge skal jeg spise sundt”, eller “denne uge vil jeg træne hver dag”. Det er mere eller mindre gledet ud i sandet. Denne gang har det været en kæmpe hjælp, at jeg har haft Helene som ekstra rygrad, og at jeg har sagt mit projekt og mine mål om vægttab højt. Alle mine læsere ved det. Min kæreste ved det. Mine venner ved det. Og mine forældre ved det. På den måde har jeg stået til ansvar for flere end blot mig selv, og mine forældre har haft forståelse for, at jeg har vejet nogle af mine måltider for at tælle kalorier. Det gør en stor forskel, når folk omkring dig ved, at du har brug for plads og opbakning til at følge dine mål og drømme, i stedet for at de blot findes inde i dit eget hoved.

Hold dig selv i snoren

Som jeg skrev ovenover, er det ikke en kur, jeg er på. Det er en livsstilsændring, som skal passes og plejes. Drømmer du om en six pack, kan du godt opnå den. Men du kan ikke bare sætte kryds og hoppe videre. Six pack’en kræver vedligeholdelse. Jeg har planer om, at jeg fremover vil veje mig en gang om ugen. På den måde kan jeg se, om jeg holder min krop vedlige. Gør jeg det ikke, kan jeg i stedet stoppe op og se, at nu skal jeg lige tilbage til mine gode vaner, før det er for sent, og jeg pludselig har taget 10 kilo på.

Derudover vil jeg også huske på, at der skal være plads til både dårlige dage og gode dage. Dem har vi nemlig alle sammen. Der skal også være plads til at leve. Har jeg spist for meget slik og fast food, så er det ikke jordens undergang. Det betyder ikke, at jeg skal smide alle mine vaner væk, for nu er det alligevel ødelagt. Nej, i stedet er der endnu en dag i morgen, og så er det bare op på hesten igen.

Vi er alle sammen forskellige

Jeg håber selvfølgelig, at mine tips til vægttab kan være inspirerende. Men ligesom med alt andet, er det væsentlig at huske på, at vi alle er forskellige. Vi har forskellige vaner, personligheder, aktivitetsniveauer, rutiner, mål og drømme. Det her er altså en opfordring til, at du selv går i gang med dine egne projekter. Selvfølgelig kan du drage inspiration fra andre men det vigtige er, at du bruger muligheden til at lære, hvad der virker for dig!

I’ve lost five kilos by being active and watching what I’m eating. It means the world that your goal is to be healthy and fit rather than just losing weight. I’m proud and happy about my result!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

da_DKDanish
en_USEnglish da_DKDanish